Формування комунікативної компетенції
Розвиток комунікативних умінь неможливий без оволодіння мовними засобами
реалізації усного и писемного мовлення, проте знання лексичного і граматичного
матеріалу ще не забезпечує встановлення комунікативних умінь. Необхідні уміння
оперування цим матеріалом, а також використання його для породження і
розпізнавання інформації у певних сферах спілкування.
Відповідно до комунікативно
орієнтованого підходу до навчання іноземних мов пріоритет надаю комунікативно спрямованим завданням і
вправам, які забезпечують оволодіння мовою як засобом спілкування. Проте, це не
означає, що у навчальному процесі ігнорую мовні вправи, що сприяють засвоєнню
нормативного мовлення у фонетичному, лексичному і граматичному відношеннях.
Відповідно до чинних умов навчання іноземної мови такі вправи відіграють
допоміжну роль і зазвичай використовуються у контексті з комунікативними
завданнями і підпорядковані їм.
Основними засобами навчання є
підручники, але лише підручник не може забезпечити досягнення цілей визначених
державою до рівня оволодіння іноземною мовою випускників сучасної школи.
Ефективно використовую й інші засоби: робочі зошити, аудіо та відеоматеріали,
тексти для домашнього читання, тестові завдання тощо. Активно впроваджую у
практику електронні носії інформації, що не тільки урізноманітнюють навчальний
процес, але і сприяють його ефективності, дозволяють індивідуалізувати і
диференціювати навчальну діяльність учнів відповідно до їхніх особистісних рис,
здібностей та рівнів навченості.
Уроки будую комунікативно
спрямованими, і тому пріоритетними видами діяльності є ті, що пов’язані з
формуванням в учнів умінь і навичок використовувати мову, як засіб спілкування.
А саме, створюю англомовне середовище, організую групові, парні та
індивідуальні види роботи, презентації проектів, повідомлень, рефератів,
ситуативні діалоги та полілоги, творчі завдання тощо. Навчальний процес організую у такий спосіб,
щоб сприяти формуванню в учнів умінь і навичок усного (говоріння, аудіювання) і
писемного (читання, письмо) спілкування. Так, на одному уроці учням пропоную
слухати мовлення вчителя, читати підручник уголос чи про себе, взаємодіяти з
іншими учнями під час групової, парної або проектної роботи, писати вправи або
твір і навіть перекладати, коли це є певний вид навчальної роботи або для того,
щоб допомогти іншому учневі.
Протягом п’яти років працювала на
паралелі, яка є першою, що навчається за
програмою для загальноосвітніх навчальних закладів «Іноземні мови» 2-12 класи.
За цей час працювала з НМК Горець, Щупак – 2 клас; в 3-4 класах – О. Карп’юк,
починаючи з 5-го працюю з НМК Алли Несвіт. Враховуючи навчальні досягнення учнів та умови, в яких відбувається
навчання, мною було розроблено дидактичний матеріал з граматики англійської
мови для п’ятого, шостого, сьомого, восьмого,
десятого класів, розроблено контрольні
роботи за всіма видами мовленнєвої діяльності для кожної паралелі, з якою
працювала: 3-8, 10 класи. На уроках надаю перевагу проектній діяльності учнів,
яка дає можливість виконувати певну дослідницьку роботу, творчі завдання,
зв’язати оволодіння іноземною мовою з іншими галузями та предметами. Так, найкращими були презентації проектів з
таких тем, як «США», «Лондон», «Їжа та напої», «Шкільна газета», «Мас-медіа»,
«Спорт», «Професії». Метод проектів
завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну,
групову, - сприяє формуванню комунікативної компетенції. Так, учні восьмого та
десятого класів працюють з
такими комп’ютерними програмами, як MS Power Point, MS Publisher, для виготовлення англомовних газет
в електронному варіанті. Технічнічні консультації щодо роботи з цими програмами
вони також отримують від мене. На даному етапі учнями створено більше 20 різних
варіантів шкільної газети різних як за тематичним принципом, так і за
оформленням.
Органічне поєднання уроку, домашньої і позакласної роботи забезпечує
формування комунікативних навичок і вмінь, сприяє розвитку в учнів
самостійності, комунікативно пізнавальної та соціальної активності.
Результативність роботи як вчителя прослідковується через моніторинг
навчальних досягнень учнів: у 2007 –
2008 н.р. порівняно з попереднім 2006 – 2007 н.р. знизився початковий рівень
навчальних досягнень учнів з 0,2% до 0%, а високий з 23% сягнув 29%.
Комментариев нет:
Отправить комментарий